yazamco kawa woda

POZNAJ DRINKA

22 702 11 50

Czy picie wody jest zdrowe? Zalety regularnego nawadniania organizmu

O konieczności uzupełniania płynów stale przypominają nam dietetycy, kardiolodzy, trenerzy fitness oraz specjaliści z wielu innych dziedzin. Nie ma w tym cienia przypadku, ponieważ częste picie jest niezbędne dla dobrego zdrowia, kondycji i samopoczucia. Jakie jeszcze konkretne korzyści ma regularne nawadnianie? Poznaj najważniejsze zalety picia wody!

Jakie funkcje pełni woda w organizmie człowieka?

Ciało zdrowego, dorosłego człowieka w ok. 60% składa się z wody. W przypadku małych dzieci proporcja ta wynosi nawet 75%. Skoro jest jej tak dużo, to musi odgrywać ważną rolę i w istocie tak jest. H2O odpowiada m.in. za:

  • transport tlenu oraz substancji odżywczych do wszystkich komórek ciała,
  • usuwanie z organizmu toksyn,
  • prawidłową przemianę materii,
  • utrzymywanie właściwej temperatury organizmu,
  • właściwą pracę jelit i układu trawiennego,
  • ochronę narządów: m.in. mózgu, gałek ocznych, kręgosłupa.

Po zapoznaniu się z powyższą listą trudno o inną niż twierdząca odpowiedź na pytania:

  • czy picie wody jest zdrowe,
  • czy wiąże się z korzyściami dla naszego ciała?

Jednak na tym nie kończy się gama zalet regularnego nawadniania. Przedstawiamy 3 kolejne, mniej popularne, ale z pewnością tak samo ważne powody, dla których picie zimnej lub ciepłej wody jest zbawienne dla naszego ciała.

Woda na szczupłą sylwetkę

Obok właściwiej diety oraz odpowiedniej, codziennej dawki ruchu, to właśnie częste nawadnianie stanowi trzeci kluczowy warunek efektywnego odchudzania. Woda stymuluje przemianę materii, dlatego tak ważne jest, by pić ją regularnie, uzupełniając wytracane przez organizm zapasy. Im aktywniej żyjesz, tym więcej płynów powinieneś przyjmować. Oczywiście bez przesady, by uniknąć obciążania żołądka oraz puchnięcia powodowanego nadmiarem H2O w organizmie.

Woda na odporność

Ryzyko zachorowania na grypę w sezonie zimowym zmniejszysz, dodając do ciepłej wody imbir. Taka mieszanka, spożywana w kilkugodzinnych odstępach znacznie wzmacnia naturalną odporność, bez konieczności sięgania po suplementy czy farmaceutyki. Jednocześnie, ciepła woda z imbirem poprawi każenie, dzięki czemu zimą pozbędziesz się uczucia zziębniętych dłoni.

Woda na pobudzenie

Mięta, cytryna, a także inne owoce i zioła dodawane do wody zadziałają pobudzająco i sprawią, że nabierzesz chęci do działania. W zależności od sezonowej dostępności produktów możesz do szklanki wrzucić truskawki, kawałki pomarańczy lub ogórka. Owocowe, warzywne lub ziołowe dodatki zapewnią Ci naturalny zastrzyk mocy, bez konieczności sięgania po energetyki czy inne napoje z kofeiną.

Ile wody dziennie spożywać?

Wiesz już, dlaczego picie wody jest zdrowe i z jakimi korzyściami dla organizmu wiąże się jego częste nawadnianie. Dla uzyskania optymalnych efektów najlepiej spożywać ją w niewielkich ilościach i w regularnych odstępach czasu. Osobną kwestią pozostaje to, jak wiele wody dziennie należy pić. 2 litry? 3? A może więcej? Niestety, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy bowiem od tego, jaki tryb życia prowadzisz, czy uprawiasz jakiś sport i, czy jesteś aktualnie zdrowy. Poza tym czynnikami wpływającymi na zapotrzebowanie organizmu na wodę są:

  • wiek oraz płeć,
  • temperatura i wilgotność powietrza,
  • ilość, rodzaj, a także częstotliwość spożywania posiłków (możesz skorzystać ze wzoru 1 ml H2O na 1 kcal).

Zadbaj nie tylko o ilość, ale także o jakość wody!

Ważne, by w dyskusji na temat konieczności picia wody, jej zalet i zdrowotnych korzyści nie pomijać również jakości przyjmowanego płynu. Zdrowa woda powinna być bogata w minerały i pierwiastki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, takie jak:

  • sód – sprzyjający regulacji ciśnienia krwi,
  • wapń – wspierający siłę mięśni i mocne kości,
  • magnez – wspomagający pracę serca, przeciwdziałający skurczom mięśni oraz bólom głowy.

Podsumowanie

Za najbardziej wartościowe uznawane są oczywiście wody źródlane, nazywane potocznie mineralnymi. Zawartość poszczególnych substancji w każdej z nich może znacząco się różnić. W ostatnich latach coraz więcej osób sięga również po wodę z kranu. Ta jednak może nie być w pełni wolna od zanieczyszczeń pochodzących z instalacji wodociągowych. Jeśli więc zamierzasz spożywać ją regularnie, dobrym pomysłem będzie zakup dzbanka lub butelki filtrującej.